Artists Manifesto. Brian Hawkeswood.

 


Scrollen Sie nach unten für die deutsche Version.


                                                    Detail of God from “The Creation of Adam”  Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni.

Artist Manifesto

Art is the quintessential human endeavor—a creative expression that manifests itself in both two-dimensional and three-dimensional forms. At its core, art is not merely an aesthetic pursuit; it is beautiful, it narrates stories, and it communicates the full spectrum of human emotion and experience.

According to Wikipedia, there exist no fewer than 165 distinct art styles and movements. No single individual or institution holds the authority to dictate artistic styles, subject matter, or media. This is not to suggest that all art is of equal quality; indeed, the finest works of any era are curated and exhibited in the world’s great galleries and museums. In contrast, many lesser works, should they have survived the passage of time, remain accessible at modest prices.

For decades, we have sought the next evolution in art. Regrettably, it appears that art has been mired in Post Modernism for the past fifty years, seemingly at an impasse with nothing truly novel emerging—only endless variations on established themes. Yet, we must affirm that artworks rooted in the methodologies of Modern Art are as valid as those belonging to any historical style or movement.

Let us embrace the Realists, champion the Abstract Expressionists, and even encourage the endeavors of the Xenocentrists, Stuckists, and “Rococoists.” We might even allow the Transgressivists their controversial practices, however unconventional—reminding us that art thrives in all its myriad forms.

Visual art, in its richest sense, should celebrate and integrate the entire gamut of historical traditions. This inclusive approach echoes the practices of many earlier artistic collectives: the Pre-Raphaelites sought a return to pre-15th century standards; Romanticism drew inspiration from Classical antiquity, preserving the artistic ideals of ancient Greece and Rome. Today, people from all corners of the globe flock to the galleries and museums of Europe to immerse themselves in the beauty that has been cultivated over centuries—a beauty that, at its very foundation, is art.



……………………………………………………………………….…German Version……..……………………………………………………………………


Künstlerisches Manifest


Kunst ist die essenziellste aller menschlichen Bestrebungen – eine kreative Ausdrucksform, die sich sowohl in zwei- als auch in dreidimensionalen Gestalten manifestiert. Doch Kunst ist nicht nur ein ästhetisches Unterfangen; sie ist schön, sie erzählt Geschichten und sie vermittelt das gesamte Spektrum menschlicher Emotionen und Erfahrungen.


Laut Wikipedia gibt es nicht weniger als 165 verschiedene Kunststile und -bewegungen. Keine einzelne Person oder Institution besitzt die Autorität, künstlerische Stile, Themen oder Medien vorzuschreiben. Dies bedeutet jedoch nicht, dass alle Kunstwerke von gleicher Qualität sind. Die bedeutendsten Werke einer jeden Epoche finden ihren Platz in den großen Galerien und Museen der Welt, während viele weniger bedeutende Werke – sofern sie die Zeiten überdauert haben – zu erschwinglichen Preisen zugänglich bleiben.


Seit Jahrzehnten suchen wir nach der nächsten künstlerischen Evolution. Bedauerlicherweise scheint die Kunst in den vergangenen fünfzig Jahren im Postmodernismus festzustecken – in einer Sackgasse, in der nichts wirklich Neues entsteht, sondern nur endlose Variationen bestehender Themen. Dennoch müssen wir anerkennen, dass Kunstwerke, die auf den Methoden der modernen Kunst basieren, ebenso legitim sind wie jene, die historischen Stilen oder Bewegungen zuzuordnen sind.


Lassen wir uns von den Realisten begeistern, die Abstrakten Expressionisten würdigen und sogar die Bestrebungen der Xenozentristen, Stuckisten und „Rokokoisten“ ermutigen. Selbst den Transgressivisten, mit ihren oft provokativen Ausdrucksformen, können wir ihren Platz in der Kunstwelt nicht verwehren – denn Kunst lebt und gedeiht in all ihren unzähligen Facetten.


Die bildende Kunst sollte in ihrem reichsten Sinne die gesamte Bandbreite historischer Traditionen feiern und integrieren. Dieser umfassende Ansatz spiegelt die Praxis vieler früherer Künstlerbewegungen wider: Die Präraffaeliten strebten eine Rückkehr zu den Standards vor dem 15. Jahrhundert an; die Romantiker ließen sich von der Klassischen Antike inspirieren und bewahrten die künstlerischen Ideale des antiken Griechenlands und Roms. Bis heute strömen Menschen aus aller Welt in die Galerien und Museen Europas, um sich von jener Schönheit inspirieren zu lassen, die über Jahrhunderte hinweg kultiviert wurde – eine Schönheit, die in ihrem tiefsten Wesen nichts anderes ist als Kunst.

Comments

Popular Posts.

Drei kollaborierende Künstler. Three Collaborating Artists.

Musing Upon an Art Teaching Career. Brian Hawkeswood.

"High Art”: What It Meant, and Still Means.

The Wall That Remembered the Future: A Reflection on the Socialist Mural in Dresden’s Library.

History of Photography and Light Projections in Art.

Blobs, Lines, and the Death of Drawing: Why We No Longer See Raphaels

Art in Coma: Postmodernism, Envy, and the Fear of Beauty”

Artist Reaction to Avant-Garde Art.

The Vanishing Patron: Why Art No Longer Sells, and What We Must Do About It. "Tag der Kunst- 2025".